måndag, oktober 06, 2008

Ajabaja blogga på jobbet

Egentligen ska man väl inte blogga om jobbet när man är ledig. Men det handlar om att blogga på jobbet. Den här tjejen fick sparken för att hon bloggade på jobbet. Lite väl hårda bud va? Borde fått en varning först kan man tycka.

Tänkte dra lite paralleller med mitt eget jobb. Att blogga eller sköta andra privata internetintressen på arbetstid är väl ganska självklart att man inte gör. Det får ju inte på något sätt störa arbetet. Så långt är jag villig att hålla med. Men man har ju raster, exempelvis. Och vad man gör då bör inte ledningen lägga sig i. Förutsatt att man inte sysslar med något olagligt eller ytterst olämpligt.

Jag brukar blogga nåt inlägg då och då på jobbet. Väljer ibland att ta förmiddagskaffet vid min arbetsplats och bloggar eller läser andra bloggar samtidigt. Nu är det snart slut på det. De som bestämmer på min arbetsplats har beslutat att spärra alla internetsidor som innehåller ordet blogg eller blog i adressen. Facebook är redan spärrat, youtube likaså. Bilddagboken spärras, msn och alla spel är borttaget ur datorerna. Tycker att det är knepigt att man gör så. I min värld signalerar det att ledningen tycker att man har med en hoper dagisbarn att göra. Att vi inte har omdöme nog att veta när vi ska jobba eller inte. De litar helt enkelt inte på sin personal. Trevligt att känna detta stora förtroende.

Vad är nästa steg? Mobiltelefonförbud? Ja, varför inte. Folk sms:ar en hel del och det kan störa arbetet. Lämna telefonen i en låda när du kommer till jobbet, ta den när du går hem.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.