torsdag, augusti 23, 2007

Svenska för nybörjare?

Det finns en pub i Belfast, Nordirland som heter Laverys.
Det verkar vara en fin bar med en massa god pilsner.

En bekant till mig var där på besök innan matchen mellan Nordirland och Sverige för en tid sedan och möttes av en skylt.

En skylt som var enkom utprintad för detta tillfälle. Titta nu först på det engelskspråkiga meddelandet på skylten.

Enbart detta är ju lite komiskt i sig, att undanbeda sig sång- i en bar. Vad är det för jävla bar?! Speciellt med tanke på att det är en bar som ofta visar fotboll och har en massa fulla huliganer drällandes omkring.

Nåväl. Nu nöjde sig inte barägaren med ett engelskt meddelande, utan ville även visa att man välkomnade svenska supportrar. Varpå en översättning ordnades. Och det är här det blir riktigt komiskt.

Jag vet inte hur man har gått till väga när man gjort översättningen, men antagligen så har man slagit upp och översatt ord för ord i ett lexikon, och hela tiden lyckats välja fel alternativ.

Jag skrattade mig dubbelvikt när jag läste detta första gången och det är lika kul varje gång. Min vän kunde naturligtvis inte låta detta pappersstycke hänga kvar utan plockade självklart ner det och packade med sig det hem till Sverige. Och där hänger det, på hans kontor.

Och det är så hysteriskt roligt.

2 kommentarer:

  1. Skrattade gott åt "inne om bomma..."
    och "tack själv" var riktigt snyggt det med. Det här är humor :oP

    SvaraRadera
  2. Javisst.
    Det här är otroligt komiskt anser jag.
    Dumma irländare

    SvaraRadera

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.