måndag, september 17, 2007

Bandyglass

Nu när han josephzohn briljerar med glasskartor från Åsa-Nisses glansdagar så måste jag ta till andra metoder eftersom jag inte har tillgång att dyka så djupt i glassarkivet.

Därför har jag rotat fram en glass som för tankarna till sporternas sport bandy. På glasskartan från 1981 finner vi glassen World Cup för 3:25. Det måste ju vara världens bästa glass. Är det någon som vet hur den smakade? För jag vet det inte.

Man undrar ju spontant om det var en isglass? Men det är det ju inte.

Vilka vann World Cup -81? Jo, det gjorde Boltic. Då kommer jag osökt att tänka på "Pinnen" Ramström. Men det här är ju ingen glasspinne....

Kopplingarna till bandyn tycks stanna vid namnet. Tyvärr.



Vi ska heller inte förbise den glassen uppe i högra hörnet. Ser väldigt mycket ut som den glassen som brukar kallas för Glassbåt och som är i det närmaste omöjlig att äta utan att kladda ner sig. Ändå köper föräldrar den till sina småttingar när glassbilen kommer på besök. Märkligt.

Här heter den inte glassbåt. Här har den fått namnet Smuggler. Vadå?
Smuggler?

Menar de att man kan gömma saker i den där lilla båten av glass och smuggla sjövägen?

Vet inte, men det kanske kan va nåt för Heroin City?



Andra bloggar om: , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Kopplingarna till bandyn är ju underbara.
    Tänk va mycket glass med spritsmak man ska käka när bandyhallarna har vuxit upp som vamparna längs Malmskillnadsgatan.

    Kan inte tänka mig annat än att GB inom en mycket snar framtid lanserar vinterglassen "Det röda nystanet", en glass med smak av hallon blandat med renat för alla på arenornas huvudläktare!!

    Smuggler?
    Man förstår ju direkt var dom fick inspirationen från till filmtiteln "Smugglarkungen" ...

    SvaraRadera
  2. Kan tänka mig en härlig vinterglass med glöggsmak. Ett alkoholfitt alternativ, ett vitt alternativ typ Magnum Vit fast med vitvinsglögg och en Smugglertyp med spetsad Blossasmak.

    Det här kan bli nåt...

    SvaraRadera
  3. Kan avslöja så är i all enkelhet att jag faktiskt hade rättigheterna på en glassort från Menorcina.
    Tyvärr blåstes jag från detta av en dåvarande spansk polare!
    Han lyckades dock inte göra glassen till nån succé i Sverige.
    Vet inte ens om den finns kvar i landet, den fanns i en butik på Birger Jarlsgatan.
    Glassarn var j-t balla, som exempel fick man apelsinglassen i ett helt urgröpt apelsinskal.
    Vissa glassar låg i små fina keramikskålar som man fick behålla!
    Min tanke var att man skulle bygga upp glasskioskarna som just apelsiner, citroner eller liknande.
    De skulle ungefär se ut som denna bandykiosk ...
    Och.
    Hade jag haft rättigheterna idag så hade vi kunnat samarbeta ihop ett gäng bandyvänliga glassar!!!

    SvaraRadera
  4. Attans vad synd!
    Det här hade kunnat blitt nåt.
    Det hade det.

    SvaraRadera

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.