söndag, september 09, 2007

Vykorten - del 6. Bandytorget?

Han josephzohn efterfrågade om inte vi i Söderhamn hade nåt bandytorg. Ett torg där vi tar emot våra bandyhjältar när de har bärgat SM - guldet. Nu är det 30 år sedan vi fick ett SM - guld i sporternas sport hit till Söderhamn så den frågan finns det inget klart svar på.

Själv är jag så pass ung att jag inte var med på den tiden. Det senaste Broberg vann var Dex Cupen och det gjorde man samma år som undertecknad kom till världen - 1983. Därför var jag tvungen att konsultera min relik till far i den här frågan. Han var med på det framgångsrika 70-talet. Dock kunde han inte dra sig till minnes att det fanns någon specifik plats där hjältarna firades. Vad vet jag, det kanske inte var lika vanligt på 70 - talet.

Men.
Om det nu fanns någon sådan plats så måste det ju varit Rådhustorget. Kan mycket väl tänka mig att spelarna klev upp där på Rådhustrappan och möttes av folkets hyllningar. Det är helt klart den mest idealiska platsen för en sådan aktivitet. Det här är ju ändå stadens paradtorg sedan urminnes tider och en av stadens vackraste miljöer.


Obelisken som skymtas där till höger, även kallad "Tandpetaren" i folkmun, restes år 1899 till minne av Söderhamns grundare, Gustav II Adolf. Den står kvar där än, på samma plats. Däremot Centralhotellet mitt i bilden härjades av en svår brand och totalförstördes i februari detta år. Kvar där finns nu bara en gammal husgrund.

Rådhustorget och området kring Rådhuset byggnadsminnesförklarades för några år sedan, tror det var 2000.

2 kommentarer:

  1. Det är ju inte så bråttom för eran del att hitta ett guldtorg, det dröjer ju ännu några år tills vi erbjuder er en liten chans att utmana om guldet!
    Ta ni tid på er, så att ni blir överens om vilket torg ni ska kalla för bandytorget.
    Först borde ni uppkalla en plats efter den store bandysonen, "Dallasplatsen"!!

    SvaraRadera
  2. Nädu!
    Har planerat in SM-guldet till säsongen 2009/2010. Inte så förfärligt långt dit.
    Men får jag bestämma så kör vi firandet på Rådhustorget.

    Dallasplatsen ska jag försöka hitta!

    SvaraRadera

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.