torsdag, april 17, 2008

Nytt angående Bragokex

Det här kanske inte är nytt för någon annan. Eventuellt så är det bara som så att det är jag som varit ouppmärksam i den här frågan. Antar att alla tycker om Bragokex, konstigt vore det annars. Häromkvällen när min gravida sambo satt i soffan och åt ett Bragokex så utspelade sig följande dialog:

Gravid Anna: Dom är bra go´dom här kexen!
Jag: Bra go´? Är det därför det heter Brago tror du?
Gravid Anna: Vet inte, kanske är det så.
Jag: Har jag aldrig lagt märke till.


Det här var jag naturligtvis tvungen att forska vidare i. På tillverkaren Göteborgskex hemsida står följande att läsa.

"Brago är svenska folkets vardagsfavorit bland kexen. Det spröda mördegskexen med den milda vaniljsmaken har funnits sedan 1953. Namnet Brago kommer från ”Bra” och ”Go”, två ord som man vid utvecklingen av Brago tyckte var speciellt passande för kexet".

Mycket riktigt! Hur kan jag ha missat det här? Jag har ätit en försvarlig mängd Bragokex i mitt liv vill jag lova, men aldrig upptäckt att det där lilla hjärtat mellan "Bra" och "Go" egentligen är en apostrof. Jag skulle dock hellre vilja placera apostrofen efter "Go" och istället göra ett mellanrum mellan "Bra" och "Go".

I ett helt liv har jag stoppat i mig Bragokex i tron på att det verkligen har varit Bragokex. Så har det bara varit helt vanliga kex som är bra goda.

Andra bloggar om: , ,

1 kommentar:

  1. Intressant!
    Jag har aldrig tänkt på kexen som "Bra'go" utan bara Brago...
    Ja, hur har man kunnat missat detta ? :oP

    SvaraRadera

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.