tisdag, september 23, 2008

Borg får mig att må lite illa

Nu har han knallat där med budgeten igen, den vidriga finansministern med det ståtliga namnet. Inte heller i år är jag speciellt överraskad. Det stora vinnarna är löntagarna och framförallt då de med höga inkomster. Om man har en lön mellan 28.400 och 31.700 så är man en riktig vinnare och det är väl tur, att just den utsatta gruppen får det lite bättre.

Studerande, arbetslösa och sjukskrivna få fortsätta att äta hårdbröd och räkna sig till samhällets bottenskrap. Vid förra höstbudgeten var jag ju själv arbetslös och inte speciellt lycklig. Nu är jag inte längre arbetslös, men fortfarande så är jag inte speciellt mycket lyckligare över höstbudgeten. Regeringens utgångspunkt är fortfarande att alla som är arbetslösa eller sjukskrivna har valt det själv, att det är något man vill och därför ska man straffas.

Men du Borg, du kan väl ta lite av insparade pengar i budgeten och höja min lön en liten skvätt. Jag har en månadslön som säkert motsvarar en tvådagarslön för dig. Fick förresten ett brev från Arbetsförmedlingen där jag fick veta att min arbetsgivare ansökt om nystartsjobb för mig. Detta innebär att arbetsgivaren får ett ekonomiskt stöd som motsvarar arbetsgivaravgiften. Min handläggare behöver visst en underskrift av mig för att kunna ta beslut om nystartsjobb. Jag har givetvis inte skrivit under den här blanketten. Varför ska jag göra det? Jag har ju redan skrivit under ett anställningsavtal och lönen jag erhåller är åt helvete för låg. Arbetsgivaren underbetalar sina anställda kraftigt så varför ska vi anställda godkänna nystartsjobb för att ge arbetsgivaren lite extra ekonomiskt stöd? Det är ju inte direkt så att det kommer att läggas i mitt lönekuvert.

Nej tack!

Måtte vildvittrorna ta dig, Anders Borg!
Och grådvärgarna kan väl ge sig på resten av den borgerliga regeringen.

Vad tycker förresten herr Karlsson om det här? Bullit alltså.

Andra bloggar om: , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Dom tror dom kan behandla sina anställda hur som helst. Måste vara kul att få veta genom AF
    att företaget tycker att man har
    33% för hög lön,ingen bra feedback.
    Det värsta är nog att AF sprider skattepengar till företag som underbetalar sina anställda.
    Men det här är väl Vision 2012

    SvaraRadera
  2. Ja, man känner sig så värdefull.

    SvaraRadera

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.