tisdag, oktober 21, 2008

Genom ljuva livet

Gått igenom massa film från videokameran och det slog mig att jag hade en massa livematerial från Eldkvarns spelning på Teatern i Söderhamn i våras. Material som jag ännu inte tagit reda på.

Är inne i en riktig Eldkvarnperiod nu. Har nog mest att göra med att jag läser Pluras självbiografi och blir bara mer och mer fascinerad av mannen. Han har levt hårt, minst sagt, och boken avslöjar mycket jag inte visste innan. I boken beskriver han tillkomsten av "3:ans spårvagn genom ljuva livet". Den kom till på midsommarafton 1981 då Plura var ensam hemma i stan och ensam i stan på midsommarafton är enligt Plura det ensammaste som finns.

Låten var den första som handlade om uppväxtåren i Norrköping, skriver Plura, och det var nära att den aldrig kom med på skivan. Till slut blev den istället titelspår. Skivan blev en framgång. Jag citerar:

"Skivan kom ut och fick strålande recensioner och blev vår största försäljningsframgång dittills. Vilket senare resulterade i en magnifik utbetalningsavi och ännu senare en än mer magnifik skatteskuld. Allt för en spårvagn."

Ja. Och här är tolkningen från den 5:e april i år.

3:ans spårvagn genom ljuva livet



Kanske är jag tjatig men jag kan verkligen inte sluta marknadsföra den här boken, och gruppen Eldkvarn överhuvudtaget. Köp den, läs den! Köp skivor och om ni inte redan har! Den 26:e november kommer den nya plattan.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.