söndag, november 30, 2008

Det blir kallt i jul

Anders slaskar. Då kommer julen braska. Så säger ju det det gamla talesättet. Det är min namnsdag idag. Idag firar vi mitt tilltalsnamn. Jag brukar inte lägga så stor vikt vid mina namnsdagar och det är det uppenbarligen ingen annan som gör heller.

ANDERS
Ett nordiskt namn som påstås vara en form av Andreas. Det här kan jag dementera direkt. Anders är ett svenskt namn som betyder man medan Andreas är afrikaan och betyder "gratisfrilla". Så ligger det till.

Visste ni förresten att det i vissa delar av Sverige finns en tradition att klä ut sig på Anders-dagen. Ungefär som påskkärringar. Man klär ut sig till Anders-gubbe och målar ett fläskigt skägg, om man inte redan har skägg, och går runt och knackar dörr i grannskapet. Detta enligt wikipedia. På bilden har vi en äkta Anders-gubbe!

Andreas, namnet med afrikaan-ursprung, har ju också namnsdag idag. Grattis Charlie Bullit!

Andra bloggar om: , ,

6 kommentarer:

  1. Grattis ...
    ... då har du ju något att fira trots allt. ;-)

    SvaraRadera
  2. grattis;)

    då vet jag vem jag ska hålla ansvarig om det inte blir en vit jul då

    SvaraRadera
  3. Jag som visste om din namnsdag och dessutom träffat dig idag...Jag får lov att säga "grattis" här på bloggen :)

    SvaraRadera

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.