måndag, december 01, 2008

Måndag och namnsdag igen

Vi lämnade hemmet på förmiddagen idag. Lämpade Stina hos mormor och åkte till metropolen för att uträtta en del ärenden. Såna som måste avklaras utan barnsällskap. Det gick förhållandevis bra men blev rätt kostsamt. Bland annat impulsshoppade vi en kökssoffa. En vit liten rackare som passade perfekt i köket. Nu går vi runt och dumflinar och är übernöjda över vårt nya köksmöblemang. Längtar lite till imorgon när jag får ta mitt morgonkaffe sittandes i den nya kökssoffan.

Det var väl det roligaste som hände idag. Ja, förutom att jag har namnsdag idag igen då. Idag är det Oscar. Jag stavar med C, mycket viktigt. Det ger en kunglig touch. Det ni , inte illa att ha namnsdag två dagar i rad! Tyvärr har inte gratulationerna direkt rasat in idag heller.

OSCAR
Ett gammalt fornnordiskt namn som härstammar från Asgeirr. Namnet betyder gudaspjut eller nåt sånt där. Låter lite osannolikt kan jag tycka. Enligt ett tillförlitligt namnlexikon jag har så är namnet en förkortning på ordet "bockskägg". Verkar logiskt.

Har funnits en del män som gjort avtryck i historien som haft det här namnet. Oscar I och Oscar II, exempelvis. Den förste hade en liten bögig mustasch och den andre hade skägg.

Andra bloggar om: , ,

4 kommentarer:

  1. Oscar den ene så Oscar II, kan du behöva efter åsknedslaget mot Sirius :))
    Sa jag hacka gurka!!

    SvaraRadera
  2. Hacka gurka du så äter vi smålänningar!

    SvaraRadera
  3. Kökssoffa! Oh, jag vill se en bild omedelbums :)

    SvaraRadera

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.