lördag, januari 31, 2009

Körslaget

Eftersom vi har haft lokalt intresse i årets upplaga av den här tävlingen så har jag faktiskt följt det någorlunda. Hanna Hedlund har lotsat sin Bollnäskör, faktiskt ända till seger. Och det hade jag på känn redan från början. Inte för att de var bäst, för det visste jag ju inget om då, utan för sitt geografiska ursprung.

Först och främst tror jag att storleken på staden som kören kommer ifrån har betydelse. I det här fallet från Bollnäs som är en liten håla i samma storlek som Söderhamn. Det innebär nog att i stort sett alla invånare har en koppling till någon i kören, på nåt sätt. Har man inte det så röstar man på sin kör ändå, eftersom det är så läckert att den lilla staden exponeras i teve. I en större stad blir det mer opersonligt och folk bryr sig nog i allmänhet mindre.

Men det som främst gjorde Bollnäskören till vinnare är nog det faktum att dom kommer från Hälsingland och det har man inte varit sena att låta hela Sverige veta. Man har fått med sig hela landskapet tack var det antar jag och nog är det så att vi hälsingar är väldigt stolta över vårt landskap. Norrlänningar är mer patriotiska överlag tror jag än övriga svenskar. Det är ju exempelvis väldigt sällan man hör någon utbrista "Heja Svealand! Vi är bäst!". Och ja, trots att det var Bollnäs så röstade vi åt Hälsingland här hemma. Kravet för att rösta var att vinstpengarna inte skulle gå till Bollnäs GIF, och det gjorde dom ju inte.

Nästa år tror jag att Söderhamn är med i körslaget under ledning av Anna "Sahlene" Sahlin. Jag ska nog gå på audition och kräva en plats i startelvan. Det ska jag. Nu får det fan i mig vara nog om Körslaget i den här bloggen.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.