fredag, januari 23, 2009

Rädda Dexcupen

Det fanns en debattartikel i gårdagens lokala blaska, skriven av en Mikael Sagström, journalist/företagare i Järvsö. Den behandlar en het potatis, flytten av Dexcupen från Ljusdal. Som jag fattar det har Internationella Bandyförbundet bestämt sig för att nästa upplaga av cupen SKA spelas inomhus. Om det är i Ljusdal eller någon annanstans spelar tydligen ingen roll, inomhus ska det vara. Jag förstår resonemanget. Fler och fler lag droppar av till följd av halvtaskiga förhållanden. Vi supportrar bryr oss inte nämnvärt om vädret men det är svårt att genomföra en cup utan lag. Man ska dock ha väldigt klart för sig att den här cupen kan inte spelas på någon annanstans än i Ljusdal. I samma ögonblick som den flyttas därifrån dör den och blir som vilken cup som helst. En i mängden, kort och gott.

Sagström efterlyser i artikeln stöd från de svenska klubbarna, vilket man inte ska räkna med tror jag. Spelarna vill givetvis ha bästa förhållanden och ser nog det hela på ett annat sätt än vad vi supportrar gör. Skaderisken blir stor när det vankas spel på mesostis och det undviker lagen helst veckorna innan seriepremiär. Det kostar ju också en hel del att vara med. Men avslutningen i artikeln är bra. FIB vill ha cupen inomhus men VM går det bra att spela på en arena med ospelbar is, undermålig belysning och mögliga omklädningsrum. Jo, jag tackar jag.

Så här tycker jag. Flyttas cupen från Ljusdal, vilket nog blir fallet som det ser ut nu, då ska den tamefan flyttas tillbaka i samma stund som ett tak finns över bandyplanen där. Det här är Ljusdals cup och stora happening. Hela bygden lever upp under sista helgen i oktober. Jag är trogen besökare på cupen och kan redan nu säga att till Västerås eller Sandviken, eller vart den nu kan tänkas flytta, åker jag inte!

Gå med i denna Facebookgrupp som startats i frågan. Och klicka gärna på artikeln till vänster om du har bristfällig syn.

Andra bloggar om: , , ,

3 kommentarer:

  1. Otroligt bra skrivit Anders, fortsätt bjuda in andra bandyälskare till gruppen. Ljusdalsposten ringde mig idag då dom uppmärksammat gruppen. Jag startade gruppen igår vid 19-tiden och det är i skrivandets stund 371 medlemmar och 1 408 inbjudna att gå med. Osannolikt hur fort den växt. Jag ska intervjuas på måndag och då hoppas jag på minst 500 medlemmar. Åter igen tack för dit stöd, förresten lägg in hela inlägget från bloggen i diskussionen i gruppen. Tycker det var så bra!

    MVH Stefan Andersson

    SvaraRadera
  2. Tack ska du ha, Stefan. Jag har bjudit in ett femtiotal till gruppen på Facebook. Kopiera gärna in texten i diskussionen du, ser lite bättre ut än att jag gör det själv!

    Kul att det blir ett sådant gensvar!

    SvaraRadera

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.