söndag, januari 25, 2009

Världsmästarna från Hälsingland

Äntligen guld! Äntligen världmästare igen. Och faktiskt, årets VM har varit en höjdare, med bandymått mätt. Som vanligt handlar det om två lag och kalkonresultaten finns ju givetvis kvar. Men det har varit mycket som har varit positivt. Bra publikintresse, främst på de två matcherna mellan Sverige och Ryssland. Drygt 5000 på Zinkensdamm och över 7500 på dagens final. Mycket bra siffror när det gäller bandy. Och tevpubliken sen då. 685 000 såg matchen mot Finland, 730 000 såg första mötet med Ryssland. Hur många såg finalen? Jag tippar på närmare miljonen. Snacka om PR för sporten, när vi dessutom bjuds på propaganda i finalen.



Sällan har jag känt mig så glad över ett VM-guld i bandy. Främst beror det nog på att vi numera har en gulsvart världmästare i Daniel "Popa" Jonsson. Och vilken turnering han har gjort. Fantastiskt. Den andre söderhamnssonen, Jocke Hedqvist, har även han svarat för en hygglig insats. Vinnare i skytteligan och utsedd till bästa anfallare. Hedqvist må vara en Judas i metropolen Söderhamn men jag kan inte låta bli att glädjas för hans skull. Han har slitit hårt för att en dag få dra på sig landslagsdressen, gått den långa vägen. Och som han gör det sen. Mycket imponerande.

Det här var riktigt kul. Vilken match, vilka mål, vilken underbar utklassning, även om matchen var jämn i 70 minuter. Men han har väl inte kört slut på sig nu, han Jonsson? Viktiga matcher väntar i Elitserien. Närmast på onsdag då vi gästar Bollnäs för en nagelbitare. Huvva.

Sa jag det?
Sa jag att halva världmästartruppen kommer från Hälsingland? Vi är bandyland! Utan tvivel.

Andra bloggar om:
, , , ,

2 kommentarer:

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.