tisdag, februari 24, 2009

Dagens Strömlösa

När jag slog upp ögonen i morse och försökte urskilja tiden på klockradion tyckte jag mig se att den var helt svart. Jag gnuggade ögonen lite extra och tittade en gång till och visst var det svart. Strömavbrott, kom jag fram till efter några trötta kalkyleringar. För att vara säker provade jag också att tända sänglampan, men det gick inte. När jag sedan såg Fortumbilen som stod utanför blev det helt bekräftat; vi har ingen ström. Egentligen hoppades jag att gubbarna var här för att utreda varför vi hade fått så hög elräkning. Hoppades att de skulle knacka på och säga: "Hej, vi har upptäckt ett fel, elmätaren har visat 3000 kWh för mycket hos er. Här får ni 4500 kronor tillbaka". Det gjorde dom inte.

Det är ganska otroligt egentligen hur handikappad man blir utan ström. Hur skulle jag få till dotterns morgonvälling? Jag gick ut och frågade elsnubbarna vad som hänt.

Jag: Är det något problem eller?
Elgubbe 1: Ja, det är här inne (pekar på grannens elskåp).
Elgubbe 2: Men vi har brytit strömmen hos dig också.
Jag: Jo, jag har märkt det. Hur lång tid kan man vänta sig att det tar?
Elgubbe 1: När vi fixat felet här slår vi igång hos dig igen.
Jag: Ja, precis. Men hur lång tid tror ni att DET tar?
Elgubbe 2: Svårt att säga. Allt mellan fem minuter och åtta timmar.
Jag: Eh..okej.

Det tog ungefär 1 timme, vilket får anses som godtagbart. Så nu har vi ström igen.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.