onsdag, mars 18, 2009

På med gummit, Benedictus, annars blir det inget

Påvedömet, och allt vad det innefattar, är inget som intresserar mig speciellt mycket. Förstår egentligen inte grejen med det där. Men så är jag inte troende katolik heller, vilket väl förklarar en del. Jag är nog egentligen väldigt långt ifrån troende överhuvudtaget. Det jag tror på baseras nästan uteslutande på fakta. Fakta kan man lita på, för fakta är på riktigt.

Nu är Benedictus XVI ute och cyklar igen när han fördömer kondomer och säger att det inte är rätt sätt att bekämpa AIDS. Rätt har han ju i att vi inte kan bota AIDS med hjälp av kondomer, men i förebyggande syfte är preventivmedel en utmärkt metod.

Blir lite trött på det här. Många katoliker menar att "man inte tror på preventivmedel". Har man egentligen något val? Preventivmedel fungerar, det behöver inte ifrågasättas. Tro ställer till med mycket jävelskap, konstaterar jag såhär på kvällskvisten.

Andra bloggar om: , ,

3 kommentarer:

  1. Och konstaterar att samma åsikt gäller mej, så här på nattkröken. Men skall testa om det inte är dygnet runt. Men vad jag tjatat i samma ämne.Fakta! Jag har läst fysik och kemi på vanlig skola. Då KAN jag inte tro på andliga fantasikollivinklar sedan. Punkt. Självklart!Mer logik, sil vous plait. Tror lite på franska ibland, men osäker på stavningen.

    SvaraRadera
  2. Franska har jag svårt att tro på eftersom jag inte fattar nånting. Plus att det låter som ett låtsasspråk...

    SvaraRadera
  3. Jag fattade heller inte tillräckligt mycket av detta läte och slutade i tid.Tänk om man blivit franskfanatiker.
    Men kan man tro på så olika fantastiskt konstiga begrepp i religionerna, så kan man lika gärna tro på franskan, eller på en bit ost.

    SvaraRadera

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.