onsdag, juni 17, 2009

Lördagskorv på frukostmackan

Avslutade precis min frukost, smörgåsar med lördagskorv. Lördagskorv på en onsdag, jodå, det funkar det också. Det är gott med lördagskorv och nu när jag åt det skickades jag några år tillbaka i tiden. Till år 2003, då jag arbetade i Helsingfors och nästan inte åt annat än lördagskorv och Pasta Bolognese. Minnen.

Och med det i tanken samt tack vare att det på korvpaketet står lördag på finska började jag fundera på om jag möjligtvis kommer ihåg vad alla veckodagar heter på finska. Vi testar. Med reservation för felstavning. Måndag - maanantai, tisdag- tistai, onsdag- keskiviikko, torsdag- torstai, lördag- lauantai, fredag -bortglömt, söndag- sunnuntai. Tittar efter om jag har rätt. Ja, nåt litet stavfel kanske, annars är det rätt. Och fredag, som jag totalt glömt, heter perjantai och jag mindes direkt´.
***
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

3 kommentarer:

  1. Hehe, man kan ju undrar varför just fredagen är bortglömd. Hårda fredagskvällar ;)

    SvaraRadera
  2. Sara: Kan ligga nåt i det också. Men lördagarna var minst lika hårda. Och onsdagarna. Och kanske torsdagarna.

    Tommy: Tack för betyget!

    SvaraRadera

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.