söndag, oktober 18, 2009

Kan du säga pappa?

Min dotter är strax 18 månader gammal. Hon pratar inget än. Babblar konstant, men på ett språk som hon nog är den ende som förstår. Ett fåtal ord ur det svenska språket behärskar hon, främst ord som "hej, mer, mamma, där och pang". Jag har jobbat ganska hårt för att få henne att säga pappa, ett ord hon faktiskt tog i sin mun redan när hon var omkring 8-10 månader. Men på senare tid har det endast varit mamma.

Hon har liksom retats lite. Vid vissa tillfällen har jag tyckt mig höra ett svagt rop på pappa. När jag sedan frågat om hon inte skulle kunna säga pappa igen, har hon bara tittat på mig med ett lurigt leende och sagt: -"Mamma" . Men idag kan vi skriva in ett nytt ord i Stinas vokabulär. Tyvärr inte pappa, men nära nog. I morse tittade Stina på mig och utbrast: -"Papaya"!

Sedan har hon knallat runt och övat på det där mest hela dagen. Nu sitter det förhållandevis bra. Ibland blir det mapaya och ibland blir det papapaya. Då känner jag att jag kan ta åt mig, när hon faktiskt säger pappa, innan paya. Men det är lite lustigt ändå, att min dotter väljer att uttala avancerade namn på exotiska frukter innan hon tilltalar sin egen far. Sådana är dom, barnen.

2 kommentarer:

  1. Ni vet nog lite var ni har varandra ändå, utan en massa prat.

    SvaraRadera
  2. Oja, det vet vi absolut. Men det är ju kul om hon säger pappa. Eller papaya.

    SvaraRadera

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.