torsdag, februari 18, 2010

Tillbringare

Jag har en tillbringare med vatten i kylen för att alltid ha tillgång till iskallt vatten. Jag drack en skvätt ur den för ett tag sedan och började fundera över ordet, tillbringare. Det är ofta märkligt med ord, att nästan samma ord kan ha så olika betydelse. Jag tänker såhär: En tillbringare är ju en pryl som man med fördel förvarar någon typ av vätska i. En person som väljer att exempelvis spendera några semesterveckor i en sommarstuga säger man tillbringar sommaren i stugan.

När man tillbringar tid någonstans kan man då egentligen säga att man är en tillbringare. Eller? Med det resonemanget blir alltså mitt vatten, som tillbringar större delen av sin tid i min tillbringare, också en tillbringare. Alltså, både vattnet och min tillbringare är två olika typer av tillbringare. Det här blir rörigt.

3 kommentarer:

  1. Kan vara ute på okänd mark:) men jag funderar på om den egentligen har med generositet att göra. Bringa något till...bordet/gästerna.
    Men det går ju att ta med eget dricka å.

    SvaraRadera
  2. Så kan det förstås vara. Men min teori funkar ju trots det

    SvaraRadera
  3. -Fly osch en till bringare!
    Sen tillbringades det jättemycket och effektiv tid på krogen, när de väl fått moderna namn på verktygen.

    SvaraRadera

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.