tisdag, augusti 21, 2007

Gamla hjältar

Nu när första isträningen är avklarad och den andra är i full gång så känns det som att jag har fått helt ny luft, både i mina lungor och under mina vingar. Jag vädrar bandyluft, den där luften som luktar som en blandning av glögg, bandykorv och cigarettrök.

Och för att späda på mina sprudlande bandykänslor så fick jag idag ett kuvert av brevbärar´n. Ett kuvert med ett trevligt innehåll. Avsänt av en likasinnad person från den lilla byn Edsbyn. Han hejade däremot på ett annat lag, ett rödblått som jag inte vet så mycket om. Men han insåg i allafall att jag nog skulle ha mer glädje av dessa prylar än honom. Så jag skickade honom lite slantar och vips, så dök grejerna upp i min brevlåda.

Vad jag pratar om är en lagbild på Brobergs mästarlag från 1947. En bild som samma år återfanns i Rekordmagasinet.


Det här tycker jag är en grej som är mycket kul att ha i besittning.
Våra gamla hjältar. I kuvertet fanns även fem idolkort.

Ett av dessa föreställer Ingvar Wasberg. Även kallad "Niggern".
Ingvar är en av våra absolut största legender och även den som senast gick ur tiden av dessa hjältar.

Ingvar lämnade oss i maj i år vi den aktsamma åldern 97 år. Vila i frid.

Nu blev jag lite sorgsen istället. Jag som var så glad. Ska ta och titta på bilderna igen.

3 kommentarer:

  1. Detta är en underbar bild och tyvärr troligtvis den enda lagbilden på laget med färg - Broberg, jag har då inte hittat/sett någon annan årgång!

    Jag såg en auktion på Tradera, fem bilder med bl.a. "Niggern" och "Spiken", var det den som du köpte??

    SvaraRadera
  2. Ja, den är helt underbar. Mycket kul att äga!

    Det är nog samma bilder som du såg på Tradera. Men det här köpte jag ev en man i Edsbyn som i sin tur hade köpt dem på Tradera.

    SvaraRadera
  3. Lyckliga du.
    På den tiden då Rekord-Magasinet fanns hade inte VBK sin storhetsperiod!! ;.)

    SvaraRadera

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.