fredag, september 21, 2007

Stieg Larsson

Har precis avslutat den tredje och avslutande delen i Stieg Larssons Millenniumtrilogi. Eftersom jag är en vän av deckare i vanliga fall så kan jag genast säga att det här är en av de bästa läsupplevelser jag har haft.

Exceptionellt bra böcker anser jag och väldigt många med mig. Trots det så får böckerna självklart kritik från de s k experterna. Som de flesta gånger när böcker får mycket stor genomslagskraft så är "experterna" där och hötter med sitt finger och försöker tala om att det här är minsann bara smörja det! Senast jag reagerade på det angående böcker som jag uppskattat var Dan Brown succéer DaVinci koden och Änglar och Demoner. Och nu har jag sett det igen, angående Stieg Larssons succéböcker.

Kan man inte låta försäljningssiffrorna tala en sån här gång?



Jag gillade böckerna skarpt och är lite sorgsen över att Stieg Larsson har gått ur tiden. Har läst att det var tänkt att det skulle bli tio böcker om Mikael Blomqvist och Lisbeth Salander. Men det stannade vid tre. Tyvärr.

Men film ska det tydligen bli. Det kan jag nog säga redan nu att det kommer att bli en besvikelse för alla som har läst böckerna. Det är nästan oundvikligt.

Men det kan helt klart bli sevärt.


Andra bloggar om: , , ,



2 kommentarer:

  1. Det är alltid experter vars böcker sålt sämre än exempelvis Dan Browns och Stieg Larssons som kritiserar också. Konstigt sammanträffande.

    Jag säger samma sak med böcker som med musik: Vad är bra musik? Är bra musik en låt som tjugo personer i världen uppskattar eller är bra musik en låt som tjugo miljoner människor i hela världen nynnar på?

    Om man får många människor att tycka om det man skriver, böcker eller musik, då måste man ju ha gjort det bra. Men av någon anledning är det finare att inte vara omtyckt av många.

    SvaraRadera
  2. Håller med om bokresonemanget. Dock inte helt överens när det gäller musikfrågan.

    Anser inte att musik är bra av den anledningen att många lyssnar på den. Med musiken är det lite annorlunda. Visst finns det mycket musik som är bra även fast 20 miljoner människor går omkring och nynnar på den.
    Men.
    Det finns så mycket dussinmusik och väldigt oavancerad musik som får alldeles för stor genomslagskraft. Musik som i stort sett vem som helst kan sitta och knåpa ihop hemma på datorn bara man har ett program.
    Där ligger skillnaden anser jag. Du kan knappast som lekman skriva en bok och få den att bli en storsäljare. Det måste du ha talang för. Så är tyvärr inte fallet med musiken i många fall.

    SvaraRadera

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.