måndag, oktober 22, 2007

Janssons Musik - del 1

Det finns mycket musik som jag tycker om.
Ganska bred är jag i min smak.
Men helt klart har jag en förkärlek till äldre musik.
Framförallt då musik producerad på 70 och 80 talet.
Idag börjar jag därför en ny följetång.

I dessa moderna dagar så finns youtube.com
Ett utmärkt verktyg för detta.

Först ut är en låt som tillverkades 1973 av en grupp som tillverkades 1965. Detta är tyvärr den enda videon jag hittade med just den här låten. Felet med den är att det är alldeles för nytt. Originalsångaren Ronnie Van Zant, som är den som jag förknippar med Lynyrd Skynyrd allra mest, dödades i en flygolycka 1977, tillsammans med gitarristen Steve Gaines. Låten är trots allt densamma och fortfarande väldigt bra.
Det här är enligt mig ett praktexemplar på perfekt låtsnickeri.

Lynyrd Skynyrd - Simple Man




Andra bloggar om: , , ,

4 kommentarer:

  1. En helt underbar låt är det Jansson! Men jag måste säga att lillebror Johnny gör ett bra jobb istället för den döde brodern. Vissa stunder är dom inte helt olik varandra varken till röst eller utseende.

    SvaraRadera
  2. En helt okej ersättare.
    Faktiskt som du säger, rätt lika varandra både röstmässigt och utseendemässigt.
    Om han bara hade haft en hatt så...

    SvaraRadera
  3. Kul idé. Följ upp med lite AC/DC (framför allt), Black Sabbath, Dio och Kiss så är min lycka gjort.

    SvaraRadera
  4. Som gammal hårdrockare så är det väl inte omöjligt att någon av dessa dyker upp.

    SvaraRadera

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.