onsdag, september 24, 2008

Dagens Dibis - Dagens Pissoir

För visst måste väl detta vara en tidig modell av en offentlig plats att urinera. Eller vad säger du dassålågen? Jag tycker att det ser misstänkt ut.

Vet ej när bilden är tagen och jag har också lite svårt att se vart den är tagen. Det förefaller dock vara järnvägen som ligger däruppe på banvallen, bakom herrarna. Det säger inte så mycket då järnvägen löpte genom hela stadskärnan i stort sett. Byggnaderna i bakgrunden känner jag inte heller igen, kan ju förstås vara rivna. Någon som vet?


Intressant variant av pissoir annars. Enkel men så tillräcklig. Såna där borde alla kommuner smacka upp lite här och där för att slippa offentlighetskissarna. Något säger mig att det skulle kännas bättre att vika in bakom en sån där skärm än vad det gör att besöka en offentlig toalett, likt den vi har i vår Stadspark. Nu menar jag inte sådana offentliga toaletter som städas åtta gånger om dagen, typ IKEAs. Jag menar den varianten som står utomhus och ofta hyser gäster om natten och inte städas speciellt ofta. Går man in i en sån toalett så känns det mer instängt och alla snuskiga odörer blir genast mer påtagliga. När man dessutom fastnar med fötterna i golvet och hittar använda kanyler i papperskorgen så känner man att det är dags att skaka av och gå ut. Bakom en sån där skärm kan det ju inte annat än lukta lite piss, precis som i vilken central buske som helst, och det kan man väl stå ut med.

Det skulle vara ett lämpligt sätt att samla allt piss på samma ställe istället för att folk går och skvätter här och där.

(via)

Andra bloggar om: , , ,

6 kommentarer:

  1. Ingen som helst tvekan, en superläcker pissoir, en höjdare, vad har dom i väskan??

    SvaraRadera
  2. Ja.
    Vad har dom i väskan?
    Bandyglögg?

    SvaraRadera
  3. Hej. Jag är nästan säker på att den där pissoaren stod alldeles till höger om bron som går över ån vid Krysset och Alen. Alltså att bilden är tagen i riktning från bron och mot Östra Berget. Jag är dessutom så gammal att jag själv pissat i den. Kan säga att Josephzon adjektiv "superläcker" inte stämmer med lukten som fanns i pissoaren. Man fick hålla andan tills man var klar.

    SvaraRadera
  4. Hanebo: Var inne på att den stod där jag också. Stämmer med banvallen, men inte riktigt med husen bakom väl?

    SvaraRadera
  5. Hanebo har alldeles rätt, har själv nyttjat den.

    SvaraRadera
  6. Då litar jag på er äldre gentlemen.

    SvaraRadera

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.