tisdag, september 23, 2008

Dagens Dibis - Trönö IK, 1950-tal

Konstaterade precis att det var en ganska lång tid sedam jag besökte Dibis, digital bild i Söderhamn. Denna guldgrufva med gamla härliga fotografier från Söderhamn med omnejd. Innehållet växer och idag finns drygt 30000 bilder i arkivet. Tidigare var jag ganska flitig att delge mina läsare bilder från Dibis i den långa serien Dagens Dibis.

Senast jag besökte sidan var det ganska skralt med bilder från min släkts hembygd Trönö. När jag nu surfade dit så fanns det lite mer att bläddra bland. Sken upp som en sol när jag hittade en gammal bild på Hälsinglands stoltaste fotbollslag, Trönö IK. Vet inte exakt när bilder är tagen men skulle tippa att det handlar om femtiotalets senare hälft.


Vad som dock är det absolut roligaste med bilden ska jag nu berätta. Började studera den närmare för att se om jag möjligtvis kund känna igen någon av gubbarna. Bilden är gammal och medelåldern ser ganska hög ut så inga större förhoppningar om detta fanns egentligen. Men tamefan, mannen som sitter på nedre raden, plats två från höger, och har sin arm på målvaktens axel. Han känner jag jävlar i mig igen. Det är ju Artur " Farbror Pang" Larsson som sitter där i vad som förefaller vara en hyggligt tajt matchtröja.

Farbror Pang kallades han av mig sedan jag en gång snubblat på hans fot och dunsat i golvet med ett ljudligt pang som följd. Därav det smeknamnet. Vem han är, eller var, då han bor i Nangijala nu, ska jag berätta. Mannen är morfar till Charlie Bullit och Bullit Jr. Han lämnade oss för några år sedan efter en tids sjukdom och själv har jag tyvärr inte så mycket minnen av honom.

Lämnar därför över stafettpinnen till bröderna Karlsson och skulle tycka att det var kul om de ville berätta en varsin rolig anekdot om sin gamle morfar. För sådana vet jag att det finns gott om.

Dagens Dibis lever igen!

(via)

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.