fredag, september 26, 2008

Lagring och backup

Är det någon därute som kan ge mig tips på vart jag billigt, eller varför inte gratis, kan lagra filer på nätet? Det är ganska stora volymer vi pratar om. Såhär, jag har en digital videokamera med en liten hårddisk. Den rymmer 30GB och är i det närmaste fullfilmad för tillfället. Detta innebär att jag nu måste tömma den. Då vill jag ha så mycket backup på materialet som det bara går. Ska ta tjuren vid hornen och bränna rubbet på skivor, så småningom. Men jag måste frigöra utrymme på kameran NU! Och jag litar inte på datorn ett dugg. Den är fullproppad med skit och kommer att kapitulera vilken dag som helst. Förmodligen just den dagen då jag raderar allt från videokameran och upptäcker att jag inte har någon backup. Och just därför kom detta inlägg till.

Tipsa mig!
En extern hårddisk vill jag inte ha tips om. En sån ska jag skaffa. Vill ha backupp på fler ställen. Det är dyrbart och unikt filmmaterial vi pratar om här. Visserligen, är det nån som har tips på en bra extern hårddisk, så varsågod. Jag är idel öra.

Andra bloggar om: , , ,

3 kommentarer:

  1. Tjenare Jansson!

    Jag har nyligen köpt en extern hårddisk från webhallen.se. Hårddisken heter LaCie och är grymt bra tycker jag. Grymt prisvärd. Du hittar den på:

    http://www.webhallen.com/prod.php?id=88300

    Snygg är den dessutom.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset gode Hoffmann!

    Har dock hört att externa hårddiskar har en tendens att packa ihop rätt ofta. Har därför inte vågat köpt någon!

    SvaraRadera
  3. Svårt, speciellt när det är så mycket data vi pratar om. 30 GB och över är nästan på företagsnivå. De ställen som erbjuder fillagrning på nätet ligger oftast mellan 1-5 GB. Det bästa är att skapa en egen filserver med en sk. RAID5 som fungerar som så att varje fil lagras två gånger fast på olika diskar. Väldigt bra men med en kostnad på ca 3000:- i inköp.

    Exempel:
    http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=355644

    //Sara

    SvaraRadera

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.