fredag, oktober 31, 2008

Idols största stund

Jag är inget fan av Idol. Jag brukar titta på det, men jag är inget fan. Det som hände ikväll var det bästa som hänt i programmets historia. Lars Eriksson gjorde ett framträdande som snudd på fick mig att tappa andan. Hans tolkning av schlagerklassikern "Det börjar verka kärlek banne mig" föll inte juryn i smaken. Jag tyckte det var genialiskt. Befriande!

Idol är ett konstigt program egentligen. Vinner Idol gör man endast för äran. I övrigt så kan det mer anses vara ett straff för en talangfull sångare eller sångerska att vinna tävlingen och tvingas spela in en förprocucerad skiva i turbofart. De bästa deltagarna är mer eller mindre säkrad ett skivkontrakt och en framtid inom musiken bara genom att gå till finalen. Man borde slänga in en prissumma också, säg 1 miljon. Då skulle det vara lite att tävla om.

Det snackas mycket om att den nya juryn är bättre än den gamla och visst kanske kan man hålla med om det. Men ibland känns deras utlåtanden helt åt helvete. Som ikväll exempelvis, när dom öser beröm över den där Robin B, en av Idols allra sämsta deltagare någonsin. Han har ingen utstrålning, kan inte föra sig på scenen och han kan baske mig inte sjunga. Men ändå får han beröm hela tiden. Samtidigt som Anna Bergendahl ger sig på en av mina personliga favoriter, "Stad i ljus", och gör det bra och hennes utlåtanden blir i stil med; "Nej, du levererar inte ikväll" trots att hon är hästlängder bättre än Robin på allt.

Men åter till huvudämnet, Lars Erikssons underbara framträdande. Sågad av juryn. För mycket spex tycker dom. Dubbelmoral kan jag tycka då det tog väldigt lång tid för juryn att släppa ifrån sig den där pajasen som kröp runt på golvet och hade sig i början av säsongen.

"Jag är ledsen Lars, du sitter säkert," sa Jihde och Lars klarade sig kvar, kanske mot sin vilja och tur var väl det. Han är en stor begåvning som ikväll verkligen underströk att han inte passar i Idol eller kanske att Idol inte passar honom. Det är för litet. Men det var stor humor och det är kul att han är kvar i tävlingen. Han känns mest spännande i tävlingen och man vet inte riktigt vad det är han tänker hitta på. Just ikväll var det väldigt mycket Robert Gustafsson över honom. Det går knappt att framställa sig själv mer nördigt. Ikväll tror jag att Lars öppnade nya dörrar åt sig själv. Dörrar som inte nödvändigtvis leder in i musikbranschen. Men definitivt underhållningsbranschen.

Nu går jag och lägger mig och jäser lite till på det här. Besök TV4 och beskåda cirkusen om du inte redan sett det. Men börja med att se originalet här nedan med Claes-Göran Hederström.





Andra bloggar om: , , , ,

5 kommentarer:

  1. Ha, ha.. ja du Lars är min personliga favorit i Idol även om han inte riktigt passar in. I fredags bjöd han verkligen på sig själv.. tyckte han var hur tokrolig som helst.. lite humor måste det väl finnas med i programmet.
    Lars är en toppen kille och han är sin egen.. inget konstlat där inte, men med glimpten i ögat grejade han till fredagens sändning.
    Anna gillar jag oxså.. hennes röst är sällsynt och uppträdandet i fredags gillade jag verkligen. Juryn .. ja den får man ta med en nypa salt.. ibland blir man verkligen förvånad över deras tyckande.

    SvaraRadera
  2. It's hard to come by educated people on this topic, but you seem like you know what you're talking about!
    Thanks

    My web blog ... silk n review

    SvaraRadera
  3. Wοah! I'm really digging the template/theme of this website. It's simple, уеt effectіve.
    А lot of timеs it's difficult to get that "perfect balance" between usability and visual appearance. I must say you've ԁone
    а νeгy gooԁ ϳob wіth this.
    In adԁition, the blog loаds eхtrеmely fast fоr
    me on Opera. Suρerb Blοg!

    Also visit my web pagе; silk n Sensepil

    SvaraRadera
  4. WOW juѕt what I was looking for. Came
    here by searching foг práticas

    my wеb page; click the next document
    Also see my webpage: v2 cigs reviews

    SvaraRadera

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.