tisdag, oktober 14, 2008

Märkliga budskap i barnböcker

Sitter och bläddrar i en bok som vi fått från barnavårdscentralen. En sån där bok som alla nyblivna föräldrar får. Den heter Barnens Första Bok och innehåller diverse barnvisor och bilder. Kan vara bra för mig som knappt kommer ihåg en enda barnvisa. Men jag förundras över ett avsnitt i boken. Ett urval ur Lillans Bilderbok som är skapad 1968 av en Ivar Arosenius. En del av bilderna där är minst sagt märkliga. Tänker främst på en bild som föreställer en farbror iklädd bruna kläder med högt hårfäste och långt skägg. Inte så märkligt i sig. Det jag inte förstår är texten som hör till bilden. Klicka på bilderna nedan för större storlek.



De två tjocka gubbarna ser ju lite roliga ut i sig, men varför ser dom så buttra ut? Är man så arg om man är tjock? Tjocka gubbar brukar vara glada. Åter till den brunklädda farbrorn. Vad i helvete menas med Usch - isch som står bredvid bilden? Usch - isch? Jag tolkar det som att gubben i fråga är någon form av snuskgubbe som barn bör akta sig för. Men varför har man med en sån grej i en barnbok? Och varför har han skägg? Är brunklädda gubbar med skägg snuskgubbar per automatik? Hur ska jag förklara det här för dottern när hon blir gammal nog att undra?

Jag förstår inte så jag har skickat en fråga per mail till bokförlaget i fråga. Återkommer i den här frågan om jag får ett svar därifrån.

Här finns en till som ofta reflekterar över barnböcker, speciellt proggiga barnböcker.

Andra bloggar om: , , ,

7 kommentarer:

  1. Kommer osökt att tänka på Hans Scheike, alltså den brunklädda snubben. Usch! Hans smiskade dock äldre tjejer över 18 vad jag minns. Isch! Barn lät han bli, tack å lov!
    Blir intressant att följa med fortsättningen d v s om du får nå't svar på din fråga. Känner igen alstren, vår dotter har dem också i hyllan.

    SvaraRadera
  2. Scheike, var han aktiv redan 1968 så skulle det ju faktiskt kunna vara honom man syftar till.

    SvaraRadera
  3. Ivar Arosenius var en gudabenånad konstnär, hans Kattresan är en underbar barnbok, köp den istället och sen klipper du ut de två tjocka gubbarna och den långa bruna och hänger upp dom på väggen, sen kan du berätta för dottern om dessa konstiga konstnärer :))

    SvaraRadera
  4. Tyckte väl att jag kände igen namnet Arosenius! Men jag förstår fortfarande inte det där med usch - isch?

    SvaraRadera
  5. haha ! fick samma tankar när jag läste boken för min son, så jag googlade på usch-isch och fick fram din sida som det första .

    SvaraRadera
  6. Världen är på många sätt en hemsk plats och usch-isch illustrerar det genialt och Arosenius är en av sveriges främsta konstnärer som dog alldeles för ung. Usch-Isch är ett perfekt namn på en äcklig gubbe. Min 2-åriga dotter har inga problem med Usch-isch's budskap men jag har problem med allt rosainlindat prinsessgulligull som flickor matas med från alla håll. Disney för barn bakom ljuset med sina övertydliga budskap som att hajar, ormar och andra missförstådda djur är dumma.

    SvaraRadera
  7. "Den brunklädde farbrorn" var menat som ett nidporträtt av Richard Bergh, en lärare till Ivar Arosenius på Konstnärsförbundets skola - en lärare som Ivar hatade. Därav hans uttryck "Usch - isch".
    Kanske inte något som så värst många barn, som varken känner till Ivar Arosenius biografi eller vet vem Richard Bergh är, förstår automatiskt dock. :-)

    SvaraRadera

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.