fredag, januari 30, 2009

Äntligen fåglar

Som jag har väntat på detta! Sedan jag satt upp fågelbordet utanför köksfönstret har det varit glest med besökare. Jag hade själv bara sett en enda fågel fram till i måndags. Då traskade jag ut i skogen och snodde en ful liten gran som jag stöttade upp bredvid fågelbordet. Dom brukar gilla att ha lite att gömma sig i småfåglarna. Mycket riktigt, på tisdag skymtade jag en och annan fågel lite då och då och jag fick en känsla av triumf. Idag, fredag, har det rasslat till ordentligt och vi har en fågelinvasion här utanför köksfönstret. Jag har nog aldrig sett så mycket fåglar i det här området tidigare så jag undrar om vi har stulit fjäderfän från grannarnas fågelbord också.



Det är nåt speciellt med det här med småfåglar. Jag har alltid funnit det mycket rogivande att sitta i köksfönstret och iaktta småfåglar. Gjorde det ofta som barn hemma hos mormor och morfar där det kryllade av fåglar. Morfar satt bredvid och berättade vad alla olika arter hette och vad som var kännetecknande. Något jag tyvärr glömt det mesta av. Kolla på bilderna här ovan, klicka för större. Den med den röda fläcken i pannan tror jag är en gråsiska, om jag inte är helt ute och cyklar. Jag kanske måste konsultera experten i familjen.

Andra bloggar om: , , ,

3 kommentarer:

  1. Även små fåglar har ju pretationer - att du "uppgraderade" fågelbordet med en gran bidrog säkert! Sedan tar det kanske lite tid innan ryktet går i fågelvärlden, om ett nytt matställe. Fina är de i alla fall. Utomhus!

    SvaraRadera
  2. Samma tanke har jag. Angående granen alltså.

    SvaraRadera
  3. Helt klart har granen gjort sitt och jag gratulerar dig till att få fåglarna till ditt fågelbord. Kan också bekräfta att det är en Gråsiska du fotograferat.

    SvaraRadera

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.