torsdag, januari 15, 2009

Solen i ögonen

Tittade på Solen i ögonen på SVT igår. Filmen om Lars Winnerbäck. En något nerkortad variant var det väl dock. Mindre livemateriel helt klart. Filmen fick mig att minnas hur mycket jag avgudade Lasse förr. Egentligen gör jag det även nu, men det har svalnat och är inte på samma sätt som det var tidigare. Omkring 1997 eller 1998 fick jag upp ögonen för Lasse för första gången. Låten jag hörde allra först var just Solen i ögonen och jag var helsåld direkt. Lasse har utvecklats och ändrats sedan den här tiden, framförallt har han blivit en mycket större artist. Det var inte så väldigt många som snackade Lars Winnerbäck där runt 1998. Nu gillar nästan alla människor Lars Winnerbäck. Tänkte främst på flickorna i filmen som följde Lasse på turnén. Hur gamla kan de har varit? 16? Då, 1998, brydde sig inte tjejerna som var 16 ett dugg om Lars Winnebäck. Inte de tjejerna jag kände i alla fall. Tiderna förändras.

Själv har jag besökt ett helt gäng spelningar med Winnerbäck. Den senaste gången var nog 2005 då jag såg honom på Storsjöyran i Östersund och det var väl också ungefär där som ett förhållande tog slut. Det mellan mig och Lasse. Nu är vi bara vänner skulle man kunna säga. Men väldigt goda vänner. Varför det blev så vet jag inte. Det bara hände. Det kan nog, till viss del, kanske förklaras med att han blev ofantligt stor därefter. Jag fick inte ha honom för mig själv längre, eller nåt. Äh, jag vet inte. Det kanske bara är jag som blir äldre och slutar upp med att vara fanatisk. Jag äger hursomhelst alla hans skivor utom den senaste och jag tycker fortfarande att han är lika begåvad. Och jag har en gång svingat en bägare tillsammans med Lasse! Det ni!

Bilder här nedan från en spelning med Lars och hans hov på Gävle konserthus i april 2003. Hade vid det tillfället min första digitalkamera som inte var bäst på dåliga ljusförhållanden. Klicka för större.






Andra bloggar om: ,

6 kommentarer:

  1. Skulle vara intressant och höra vad du tyckte om själva dokumentärer?! Själv så gick jag inte igång på den, men kanske därför att jag inte heller är någon fanatiker av honom. Har aldrig förstått storheten med honom. Kan tycka att vissa låtar med Lasse är helt okej, men jag får aldrig den där "wow" känslan. Så det skulle vara intressant och höra vad du tyckte om själva dokumentären som är eller var helt frälst i honom.

    SvaraRadera
  2. Jadu, Dennis. Dokumentären i sig var egentligen inte så speciell. Det var ju nu inte hela filmen utan den var väl lite kortad.

    Kul ändå att höra Lasse prata lite iallafall. Inte så ofta han har gjort det genom åren.

    SvaraRadera
  3. Eftersom du frågade så snällt så: nej, vi är inte 16 år. Vi är 18 och 19, tack så mycket!

    SvaraRadera
  4. X:
    Hoppsan, vilken felbedömning. Till mitt försvar vill jag säga att det är svårt att bedöma ålder på unga kvinnor.

    Du kan förresten vara den första tevekändisen som kommenterat i min blogg. Kul!

    SvaraRadera
  5. Om man kan tekniken är det inte svårt att hitta folk som skriver om en..

    Det kanske det är, men du har iallafall inte gissat på 15 som resten av Sverige, så det känns ju bra :P

    Jag skulle väl inte kalla mig tevekändis, men okej :P

    SvaraRadera
  6. Jansson, kan du inte kalla mig för tevekändis istället? Jag har faktiskt varit med i GävleDala en gång i tiden och till skillnad mot X så har jag inga problem med rampljuset!

    SvaraRadera

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.