tisdag, februari 03, 2009

Med eller utan wurst

Jag föredrar medwurst. Ordvitsvänligt pålägg det där. För någon vecka sedan åt vi pannkaka och jag fick ett totaldille på att jag skulle ha en smörgås med-wurst på, vitsigt igen. Medwurstmacka hör ihop med pannkaka på nåt sätt sedan skolbespisningen, då det alltid bjöds medwurst som tillbehör när det serverades pannkaka. Under skoltiden ansågs det här som höjden av lyx, att få pålägg till mackorna.
Medwurst är en prickig påläggskorv, som förekommer såväl kokt som rökt. Namnet kommer från tyskans Mettwurst, "korv av (hackat) svinkött utan fett".
Den där dagen för någon vecka sedan när vi åt pannkaka hade vi givetvis ingen medwurst hemma, men jag skrev ner det på handlingslistan och nu har jag precis avslutat en förpackning. Fantastiskt gott på rostade mackor, med ett glas apelsinjuice till. Skriv ner den här informationen och sätt upp den på väl synlig plats.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.