torsdag, mars 12, 2009

Vad tänkte man när man rev sånt här?

Jag har en bok till låns här hemma som heter Söderhamn på 60-talet. Den är skriven av Lasse Mårtensgård och innehåller bilder och texter som behandlar 60-talets Söderhamn, som titeln antyder. Tror att det finns böcker över fler årtionden i stadens historia också. Note to self: besök biblioteket och undersök detta.

Jag är hursomhelst väldigt svag för historia i allmänhet och vår lokala historia i synnerhet. Kan slå ihjäl flera timmar på dibis.se (Digital bild i Söderhamn) och uppskattar den här boken lika mycket. Nu har jag suttit och bläddrat lite i boken en stund. Tittat på bilder av byggnader som inte finns längre och drömt om att en dag få möjlighet till att resa i tiden.



På bilden här ovanför syns en gränd där husen på var sida inte längre finns kvar. Byggnaden mitt i bilden är numera Söderhamns Museum, tidigare det gamla gevärsfaktoriets borrhus, ritat av Christoffer Polhem. Dessa kvarter, som också syns på bilderna nedan, ansågs 1967 av riksantikvarieämbetet ha betydande kulturhistoriskt värde och man menade att de borde bevaras. Det var dock inget man brydde sig om, utan kvarteret Skatan (ja, faktiskt) och kvarteret Siskan vältes omkull och jämnades med marken.



Detta gjordes till förmån för typiska skitfula miljonprogramshus. Just dessa hus står idag kvar, men flera andra av dessa fastigheter som uppfördes i Söderhamn på 60-talet är rivna idag, även de. På den utmärkta sidan Rostsverige har man förevigat ett av dessa rivningsobjekt. Bilden nedan visar hur det ser ut där på den västra stadsdelen idag. Museet står kvar, längst ner till höger i bilden. Hyreshusen vid Västra bergets fot byggdes 1969.



Jag kan inte nog poäntera hur oändligt mycket mer jag hade uppskattat att kunna vandra i de gamla gränderna, istället för att beklaga mig över dessa karaktärslösa byggnader. När jag tittar på de gamla bilderna får jag lite "rännstensungarkänsla", eller nåt sånt.

Det är lite sorgligt det här. Så nu går jag och lägger mig istället.

Andra bloggar om: , , , ,

4 kommentarer:

  1. Jag vurmar också för gamla miljöer i första hand, och gammelstil på nya hus som alternativ.Men riv inte!Bygg nytt nån annanstans.
    Jag säger bara: Söderköping, Malmköping, Mariefred. Vad har dom som drar,efter kanaler, järnvägar och slott. Jo, BEVARAD GAMMAL STADSMILJÖ. Men att ingen lär sej här! Det är miss på miss, med rivningar, i evighet, Amen. ÄNNU...

    SvaraRadera
  2. rock solid:
    .. Trosa, Eksjö, Hjo ...

    Ibland gråter man när man ser vad dom har rivit och vad det blev!!

    SvaraRadera
  3. I love Hjo!

    Jag grät lite igår kväll, mina herrar

    SvaraRadera
  4. Jag med , men så vände HV och vann och då blev tårarna fyllda av glädje!!

    SvaraRadera

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.