I mitt jobb handlar ganska mycket om bonusar och ärendetider. Det är ju så i den branschen. Men när vården blir en business där man kan lyfta bonusar om man håller ner ärendetiderna och inte skickar så många sjuka människor till akuten eller hänvisar till ambulans...då är det förbannat snett. Så funkar det för de anställda vid sjukvårdsrådgivningen vid Landstinget i Uppsala.
Chefen för sjukvårdsrådgivningen, Monika Mäki Karlstrand, "ser inget problem med systemet". Nä, inga större problem, förutom risken att sjuka människor får felaktiga råd då personalen inte har tid att lyssna. Eller att barn som lider av tarmvred inte hänvisas till akuten eftersom att det "troligen bara är magsjuka", och sedermera tvingas lämna jordelivet till följd av sjukdomen. Inga problem det, Monika Mäki. Inga som helst problem.
***
Läs även andra bloggares åsikter om sos alarm, sjukvård, galenskaper
Kunde inte människan prova på att TÄNKA! Det brukar vara en förutsättning för att kunna förstå, även så enkla sammanhang.
SvaraRaderaJa, tänk om hon kunde det.
SvaraRaderaInte nog med att dra in på personal och t.om. många avdelningar på sjukhusen, nu vet man inte ens om man får rätt hjälp när man väl behöver det i akut läge! Skärpning tamejfan!
SvaraRaderaStarta stora protester genast.
SvaraRaderaEtt litet sent svar men ändå....Jag jobbar som ambulanssjuksköterska och blir upprörd när 1177 ger ambulans till personer med typ nageltrång och vill uppehålla en ambulans med högutbildad personal istället för att resurserna ska användas till det som det ska! Anledningen till att man ska dra ner ambulansärenden är att det skickas så mycket ambulanser helt i onödan. Se över det hela helt enkelt. 1177 nya index då det i slutändan av alla frågor visar sig att personen behehöver vård så skicker de många gånger ambulans fastän behovet inte är akut. Detta behöver ses över och dessa ambulansresor skall definitivt dras ner på!!
SvaraRadera