torsdag, juli 09, 2009

Aces High

I brist på annat zappade jag förbi TV4Film och hamnade precis i inledningen av gamla krigsfilmen Aces High med Malcolm McDowell. Eller som den heter på svenska; Helvetet i skyn. Jag fastnade. Nu tog jag en paus och släppte ut hunden och fastnade här istället. Jag hör från teven att det pågår en flygsekvens och måste nog skynda tillbaka en sväng.

Småtrevlig film. Man ömmar en aning för den unge, nye piloten Stephen Croft, som har lite problem med i huvudsak landningarna. Fick för mig att kolla upp vad för sorts flygplan britterna använde i första världskriget och då i synnerhet i filmen. Kommit fram till att det som exponeras i filmen är det här, S.E.5.

Jag vet inte riktigt, men det där flygfordonet känns inte som något jag skulle sätta mig och utkämpa en luftstrid i. För övrigt så är det väl ganska osannolikt att jag skulle utkämpa en luftstrid i något flygfordon överhuvudtaget. Åter till filmen.
***

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.