lördag, februari 20, 2010

Det hetaste i min karriär

Igår avslutades Elitserien i bandy. För Brobergs del med en helt betydelselös match som avgjordes osannolik i snöyra. I princip alla mål var slumpmål och matchen kan vi egentligen bara stryka ett streck över. Kvällens viktiga händelse utspelade sig efter slutsignalen, när lag 1-4 skulle välja sina kvartsfinalmotståndare.

Hammarby knep med hjälp av sin seger på Hällåsen också seriesegern och valde således först. Valet föll helt väntat på Sirius. När det sedan var Sandvikens tur att välja trodde de flesta att valet hette Broberg. Jag var inte helt säker på att Sandviken verkligen ville möta Broberg i en kvartsfinal och uppenbarligen kände sig inte Sandviken säkra på den saken heller och valde...Västerås. Svenska mästarlaget gick före Broberg i valet. Bara det är ganska otroligt. Därefter Bollnäs tur att välja, mellan alternativen Broberg och Edsbyn. Antagligen inget man väntat sig och förmodligen ville man inte möta nåt av lagen överhuvudtaget. Valet föll på Broberg....

Broberg mot Bollnäs i kvartsfinal. Bandysveriges hetaste derby i ett slutspel. Hur ska detta sluta? För oss som tillhör generationerna efter Brobergs senaste storhetstid blir det här nog den största bandyklassikern vi har upplevt. Det känns helt öppet, även om Bollnäs givetvis får gälla som knappa favoriter, då man har fördel av hemmaplan i en eventuell avgörande femte match. Det gör mig inget alls, jag skickar gärna över favoritskapet på Bollnäs och jag hoppas också innerligt att de själva ser sig som favoriter. Lagens möten i serien har slutat med en seger för vardera lagen, på respektive hemmaplan. Matcherna då lockade 3600 respektive 3200 åskådare.

Matchserien inleds på onsdag hemma på Hällåsen och vid gynnsamma väderförhållanden tvekar jag inte på att publiksiffran når 4000 åskådare. Får vi till en eventuell fjärde match på Hällåsen så tror jag att publikrekordet från 1978 på 5097 åskådare faktiskt kan hänga löst. Och det vore helt fantastiskt, både med tanke på folkfesten och de vackra slantar som det inbringar till Broberg. Som sagt så är det hur ovisst och öppet som helst. Jag är redan nu lika nervös som jag brukar vara timmarna innan match när vi möter Bollnäs i normala fall. Det här är inte ett normalt fall. Nu snackar vi idrott på liv och död. Att gå på pumpen och åka ut mot Bollnäs är det absolut vidrigaste scenariot jag kan föreställa mig. Samtidigt som scenariot att slå ut Bollnäs är det vackraste jag kan tänka mig. Skräckblandad förtjusning, kallas det va?

2 kommentarer:

  1. Bra analys. Men det är ju lugnt! Liv och dödresonemang handlar om annat...Och går ni vidare får ni gärna dänga dom ända fram. Där är ju chansen större...

    Bra att vi är ett resande folk. Rekord skall slås!

    SvaraRadera
  2. Det känns ju verkligen som liv och död det här...

    SvaraRadera

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.