onsdag, mars 17, 2010

Vanligaste pizzerianamnet

Jag besökte en av Söderhamns många pizzerior på lunchen idag och när vi satt där och väntade in maten började vi spekulera i vilket namn som är Sveriges vanligaste pizzerianamn. Vi hade våra antaganden, men kunde ju inte slå fast något utan att först googla lite. Det kumde vi väl visserligen inte göra efter att ha googlat heller, men vi fick ett litet hum.

Via sökningar på Eniro har jag hittills kommit fram till att det något otippade Pizzeria Viking är det mest förekommande pizzerianamnet, med 37 träffar på Eniro. Vill poängtera att det alltså är min toppnotering. Antagligen finns något namn som är vanligare. Det namnet jag höll som förhandsfavorit var Pizzeria Roma, som når upp till 32 träffar. I Söderhamn finns konstigt nog ingen pizzeria med något av dessa namn. Jag har för mig att det under en kort period fanns ett hak som hette Roma, men är inte säker trots att jag bodde granne med stället en kort period.

Klassiska namn på pizzerior är annars något som skänker trygghet. Att i en främmande stad kliva in på en Pizzeria Napoli känns tryggt och inbjudande. Andra namn jag hittat som inte känns lika förtroendeingivande är exempelvis Pizzeria Bagdad (som förvisso ligger på Fredsgatan i Örebro) och Långareds Service & Pizzeria. Vad är det för ställe? Bilverkstad/snabbmatshak? Nej, det doftar inte fejkitaliensk kvalité.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.