torsdag, mars 11, 2010

Varför snabbnudlar?

Vi gjorde en liten kvällshandling tidigare och jag reagerade på ett par grejer, som jag brukar göra emellanåt när jag besöker livsmedelsaffärer. Vad är grejen med snabbnudlar, exempelvis? Ni vet, såna där i en liten plastburk. Vanliga nudlar är ju inte direkt något långkok. Helt meningslöst. När jag tänker efter är snabbmakaroner lika idiotiskt. Vanliga makaroner tar åtta minuter att koka och snabbmakaroner behöver tre minuter för att bli färdiga. Har man inte tid att vänta ytterliggare fem minuter så har man antagligen inte heller tid att äta överhuvudtaget, tänker jag.

Jag hade förresten en bekant som, under sina första år i egen lägenhet, gjorde storkok på snabbmakaroner och frös in. Smart. Vad kan man spara på det? En minut på sin höjd, då man väl frå räkna med två minuter för att tina en portion makaroner i micron. Och ska man steka på en bit falukorv till så tar ju det i alla fall längre tid än två minuter. Om man inte väljer att microvärma den också förstås. Frysta makaroner och falukorv tillagat i microvågsugn är dock ingen höjdare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.