onsdag, maj 12, 2010

Dagens virus



Inte för att jag tycker att låten är speciellt sensationell. Det är Iron Maiden, ett band som ligger alldeles speciellt varmt om hjärtat efter många års snudd på sjukligt diggande, men låten är från en period som vi Maidenfans gärna förtränger. Mest på grund av att det är helt fel sångare. Nå, det var inte det.

Jag stängde av min brandvägg på stationära datorn för ett tag sedan när jag trixade lite med routern. Men jag glömde aktivera den igen. Det blev jag brutalt påmind om igår kväll när datorn helt plötsligt började leva ett eget liv. Rutor som lät meddela att datorn var infekterad poppade upp i hejdlös mängd. Jag blev svettig i pannan när jag såg hur alla trojanska hästar tog över min dator. Inte en fil på datorn går att öppna. Det dyker upp meddelanden om att allt är infekterat. Jag ryckte ur den externa hårddisken i panik. Pluggade in den i laptopen och kollade statusen. Och möttes av följande: "D: /Åtkomst nekad". Ännu mer svettpärlor i pannan. Alla foton, allt filmat material, tänkte jag. Jag testade att högerklicka och väla "Utforska". Det gav resultat. Jag kom i på disken. Men det kan väl inte vara helt som det ska ändå väl? Fan, vad trött man blir på sånt här ändå. Virus och sattyg.

2 kommentarer:

  1. ...är så glad att vi har en server här hemma att spara allt värdefullt på. Jag har nästan allt dubbelt lagrat, både på datorn och på servern. Hoppas att allt löser sig med alla hästar!

    SvaraRadera
  2. Lagrat har ju jag med, på den externa. Men det verkar ha blivit nåt jox med den också.

    SvaraRadera

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.