måndag, augusti 30, 2010

Magsår

Jag sitter och läser om magsår på wikipedia och lite andra ställen. Det är som vanligt svårt att läsa sig till på nätet och avgöra om man lider av nåt. Det enda jag vet är att jag lider av en strulig mage. Magkatarr - ja, det vet jag att jag går och dras med. Kan det vara så att den har utvecklats till ett magsår? Symptomen stämmer ganska bra.

Det har liksom blivit värre än vanligt. Jag har ont i magen, men inte ont på vanligt vis. Det svider och är ömt på vissa ställen vid kontakt. Som om jag hade blivit sparkad och slagen. Och det har jag inte blivit, vad jag vet. Besvärligt sånt här. Stressigt på jobbet, speciellt såhär direkt efter semestern. Jag slarvar med maten. Eller slarvar och slarvar, jag hinner inte alltid äta när jag borde. Och där måste jag bättra mig. Får jag i mig lunchen en aning för sent så är resten av den dagen förstörd. Ibland, som nu, även några dagar ytterliggare.

Nå, livet går vidare. Jag köpte en ask tabletter. Omeprazol, heter dom. Jag testar väl så får vi se.

4 kommentarer:

  1. Det är nu man skulle vilja komma med nåt bra...
    Vet bara att sådär var det för mig med.
    Och jag hade väl turen att det bara ..gav sig, utan att göra något speciellt.
    Rätt mat, regelbundet, och sömn är väl viktigast som vanligt?

    SvaraRadera
  2. Det är svårt att få till det där ibland....

    SvaraRadera
  3. Trogen läsare (läkare in spe)31 augusti 2010 kl. 23:03

    Om det nu är magsår så ska man behandla med omeprazol och antibiotika, vid denna kombinationsbehandling läker magsåret (och infektionen som orsakar det) ut i de allra flesta fall. Antibiotika är dock receptbelagt, så en läkare måste konstatera magsåret först.

    SvaraRadera

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.