onsdag, mars 12, 2008

Ställ dig i hörnet

Tipset gick åt helvete.
Med alla de dör alternativen borde jag lyckats.
Trots garderingen så var jag ett mål ifrån pengar.
Han Hedqvist hade väl kunnat gjort ett till när han ändå var i farten.

En osannolik vändning var det vi fick bevittna igår.
Men jävlar vad jag tyckte synd om Västerås.
Något jag aldrig trodde skulle hända.
Igår hände det.
I mina ögon har Västerås varit det bättre laget i fler av semifinalerna.
Igår hade man det hela i en ask, men glömde stänga.
Man straffades hårt för sitt enormt fina försvarsspel.
Hörnor blev ännu en gång nyckeln.
I de två senaste matcherna har Edsbyn gjort sju mål.
Sex på hörna och ett på frislag.

I Edsbyn slår man sig nu för bröstet.
Och är det någon som nämner något om någon hörna så är det stor risk för halshuggning.
Hälsingepatriotisk kanske man borde vara men nu hoppas jag innerligt att Sandviken sätter stopp för Edsbyns guldsvit. Varför vet jag inte riktigt, det är den känslan jag har innerst inne.
Jag vill inte att Edsbyn ska vinna igen. Jag ville inte ens att de skulle gå till final. Det är på nåt sätt, lite tjatigt.

Mitt tips och min önskan inför finalen är att Sandviken vinner matchen med, låt säga, 6-5. Gärna det avgörande målet i sista sekunden.Alla målen ska helst komma på hörnor. Nån gång vänder det. What goes around comes around. Det måste vara så.

Halshugg mig, bybor!!

Andra bloggar om: , , , ,

5 kommentarer:

  1. Ja det ær nog bara bybor som halshugger dig. Før hela bandysverige tror jag kænner som du nu. Snælla SAIK krossa bønderna. Førnedra dem. Få dem att efter matchen sitta vid hørnflaggan och gråta och krama den. Eller låt SAIK sætta 8 hørnor och vinna med uddamålet. Vinstmålet skall komma på en trippelhørna i 92:a minuten. Finns det en Gud så blir det så. Om han inte redan ær bokad i nån av Edsbyns 18 kyrkor

    SvaraRadera
  2. Antar att ni talar för hela bandysverige utom den lilla envisa byn på Hälsingeskogen.
    Jag hoppas på en underhållande match och jag tror det blir körning från första stund.
    Om, jag säger om Edsbyn mot allt förnufft och mot all sannorlikhet och mot SAIK och mot all förmodan och alla experter skulle vinna så hoppas jag det är på en hörna.
    Sen håller jag naturligtvis inte alls med dig om vad du tror dig sett på tv åså. Du skulle sett Västeråsarna sista 20 i går. De orkade knappt stå på skridskorna och de slogs nästan om att få byta.

    SvaraRadera
  3. hanebo:
    Inte behöver vi gå så långt som förnedring, det räcker med förlust =)

    björn:
    Visst kunde jag se genom TV-rutan att Västerås var slutkörda. Men mycket av det berodde förstås på matchbilden. Edsbyn fick 100% ny energi när man åt sig ikapp och VSK:arna såg bara en tappad ledning framför sig, sånt tar på krafterna psykiskt.

    Jag är dock inte en av dom som tror att SAIK vinner finalen. Det mest logiska är ju att Edsbyn vinner. Vinnarkänslan gör ofantligt mycket i en sån situation. Dessutom har SAIK ett mycket tungt avbräck i Berlin. Tråkigt för honom.

    Och jag har heller inget emot att finalen avgörs på en hörna, om det är en hörna som är frukten av något konstruktivt.

    Att jag hoppas på SAIK är inget som växt fram just nu. Har hela tiden hoppats att något annat lag får kliva överst på prispallen. Ingen, förutom Edsbyn, vinner på att just Edsbyn vinner hela tiden.

    SvaraRadera
  4. Det intressanta är att du och alla andra hyllar VSK:s "enormt fina försvarsspel" men sågar Edsbyns långa press och försök att dyrka upp detta enorma försvarsspel. Det är alltså okej att försvara sig (klart det är!) men inte att på det till slut enda möjliga sättet försöka ta sig igenom samma försvar (trodde jag att det var!). Nio man i eget straffområde är fint, att knäcka ett sånt försvar är fult.

    Det är högst fascinerande att se detta edsbyhat som exempelvis hanebo är ett utmärkt exempel på. Tänk att det är så förbjudet att vara framgångsrik i detta land!

    Förstår i och för sig att folk utanför den lilla ståndaktiga byn tycker det vore kul med ett nytt lag på podiet, men de senaste dagarnas hetsjakt (med hörnor som ursäkt) är verkligen en klassisk studie i jantelagsmentalitet!

    Det var väl förresten ingen som noterade att fyra av VSK:s fem hörnor i första halvlek senast tillkom genom klassisk bensprättartaktik? Nej, tänkte väl det.

    (P.S. Berätta det inte för nån, men Edsbyn har gjort näst flest spelmål efter SAIK i år. Men det är en hemlis!)

    SvaraRadera
  5. edsbyn mot världen:
    har inte sagt att jag gillade VSK:s hörnsökande i matchen senast. När förstavalet i anfallspelet är att söka sig ut mot kanten är tänket snett anser jag.

    Du behöver inte som Bybo ta åt dig, det här är inget gentemot Edsbyn utan mot den här typen av spel, oavsett vilket lag som praktiserar det. Jag anser att det är en väldig överkompensation att få en hörna, som är en mycket bra målchans, när man står i en helt ofarlig position ute vid hörnflaggan. Det har jag tyckt i många år och det är inget som grott nu. Anledningen till att det kommit upp just nu är att det sällan varit så tydligt.

    Att sen Edsbyn (läs Jocke) är överjävligt grym på att utnyttja de fasta situationerna är imponerande.

    Det där med spelmålen förstår jag inte relevansen i...

    Men det är lite roligt att alla ni bybor tror att alla andra är avundsjuka...

    SvaraRadera

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.