måndag, februari 23, 2009

Skinka på burk är underskattat

Burkskinka, även kallat picnicbog, är en av de föraktade maträtterna. Tillsammans med fiskbullar kanske den mest föraktade. Själv gillar jag båda anrättningarna. Egentligen ska man nog kalla den här typen av föda för käk eller krubb. Arbetarklassmat är det vi har att göra med för jag har mycket svårt att se Kung Carl Gustaf sitta och gotta sig med en burk picnicbog.

Jag åt en burk till middagen ikväll. Ja, inte en hel burk, resten tar jag imorgon. Att folk inte högaktar burkskinkan har jag viss förståelse för. För det ser ju faktiskt ut som något som kommer direkt från magen snarare än något man bör stoppa in i magen. Och den där gelén är lite snuskig. Men tillsammans med potatismos, grönsallad och lite dressing är det ju kalasmat det här. Speciellt på sommaren. Och vilka sommarminnen det frambringar sen.

Andra bloggar om: , ,

2 kommentarer:

  1. Fy fan vad jag gruvade mig varje gång vi skulle äta den där..det där är djävulens verk. tvi vale!

    SvaraRadera

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.