tisdag, februari 17, 2009

Tilt Shifting

Hittade hos johnny ett toppentips på ett verktyg som enkelt utför tilt shifting. Mer om det kan man läsa här, men det innebär kort och gott att man framställer ett fotografi så att det ser ut som en miniatyr eller leksaksvärld. Mycket effektfullt. Många är tillfällena då jag suttit och trixat i Photoshop för att få till detta. Men eftersom att jag inte är någon världsmästare när det gäller PS så har jag aldrig riktigt fått till det.

Med det här verktyget, TiltShiftMaker, är det enkelt och går snabbt. Bara man har en passande bild. Jag hade lite svårt att hitta passande bilder i mitt arkiv men testade till slut med den här och det blev väl hyfsat, tycker jag.



Nu har jag dock inte provat mig fram för att hitta bästa möjliga med den här bilden. Del av Söderhamns centrum, sett från Östra stadsberget. I fortsättningen ska jag tänka på att alltid fota ett par tilt shift-vänliga bilder när jag är ute på fotostrapats. Gillar illusionen.

Andra bloggar om: , ,

7 kommentarer:

  1. Du hittade verkligen en passande bild. Det blev ju skitbra.

    SvaraRadera
  2. cool funktion. Måste jag testa.

    SvaraRadera
  3. gör det! Men det blir ju förstås ännu bättre om man lär sig behärska det i PS.

    SvaraRadera
  4. Tänkte precis på det, går det inte att göra det i PS?! Tycker att motiven ser lite modelliga ut, vilket iofs är ballt, men om inte det är syftet då vette fan.

    SvaraRadera
  5. Hoffmann: Det är just det som är syftet!

    SvaraRadera
  6. Jaha, det fattade givetvis inte jag. To much smokie.

    SvaraRadera

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.