tisdag, mars 10, 2009

Det här med barnbonusen

När jag först hörde om förslaget reflekterade jag inte så mycket över det. När jag nyss såg en artikel om det insåg jag hur sanslöst korkat jag tycker att förslaget är. KD tycker att det föds för lite barn i Sverige och vill införa en bonus på 10 000 för varje barn man sätter till världen.

Det här kan vara bland det dummaste jag hört. Är verkligen 10 000 kronor i bonus en anledning till att skaffa barn? Hur många barn skulle sättas till världen enbart i syftet att tjäna 10 000? Förmodligen en hel del, kan jag tänka mig. Av tvivelaktiga figurer till föräldrar, antagligen.

Det är förvisso ganska dyrt att ha barn och KD menar att man vill ge de nya föräldrarna en ekonomisk boost för de nödvändiga inköpen i början, exempelvis till den dyra barnvagnen. Tror de alltså på allvar att folk som verkligen vill ha barn, låter bli för att barnvagnarna är dyra? Helt fel väg att gå, KD. Om man genom en bonus på 10 000 vänder från att inte vilja skaffa barn till att helt plötsligt göra det är man med stor sannolikhet inte helt lämplig som förälder.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.