måndag, mars 09, 2009

Fota i svagt ljus är svårt

Har suttit och gått igenom alla bilder jag tog på spelningen med Eldkvarn i lördags. Det är inte helt lätt det här med att fota i svagt ljus. Av de cirka 200 bilder jag slängde iväg är det kanske ett tiotal som är skapliga.

Utmaningen i att inte använda sig av blixt är ändå rätt kul. Det blir ett jäkla experimenterande med inställningar. Det svaga ljuset får kompenseras med lite längre slutartid och högre ISO. Detta är ju inte heller helt lätt eftersom objektet sällan står stilla. Bilden här nedan tycker jag ändå blev skaplig.



Den här är tagen med en slutartid på 1/20 sekund och med ISO 800. Det enda jag har gjort i efterbehandlingen med den är att jag har justerat nivåerna lite, vilket gjorde den aningen bättre.

Vissa bilder är helt okej som konsertbilder men är, till följd av ett högt ISO-tal, väldigt brusiga. Det man kan göra då, som åtminstone jag tycker gör vissa bilder trevligare att titta på, är att förstärka det där bruset ytterliggare. Som jag gjort på bilden här nedan. Tycker då att bilden får en känsla av att vara lite "rough", eller hur man nu ska uttrycka det.



Konsertfoto är sannerligen något som kräver träning, vilket väl övrig typ av foto är också. Synd att de tillfällen som ges är alldeles för få. Det här inlägget fick en liten touch av fotoskola känner jag nu, vilket det förstås inte var tänkt som. Däremot skulle jag behöva en liten fotoskola. Någon som känner till någon bra?

Andra bloggar om: , ,

3 kommentarer:

  1. Nej, men "bästa bilderna tas utan kamera"! Det sa en av sveriges bättre fotografer.Det tröstar jag mej ofta med.

    SvaraRadera
  2. Skitsvårt, tycker jag. Särskilt om man bara har en rätt enkel digitalkamera. Om inte annat får man träning i att hålla kameran stilla. Jag tycker att jag lyckades hyfsat till slut, senast jag var på konsert. Men en stor nackdel är att man inte riktigt "upplever" konserter när man fotar.

    SvaraRadera
  3. Rock:
    Synd att de bilderna är så svåra att visa upp för andra bara.

    johnny:
    Det har du rätt i. Man koncentrerar sig för mycket på foto. I lördags koncentrerade jag mig på foto en liten stund bara. Sen struntade jag i det helt enkelt och ägnade mig till det jag var där för.

    SvaraRadera

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.