onsdag, mars 04, 2009

Testbränner film

Det är över ett år sedan jag införskaffade min digitala videokamera. Jag har ännu inte testat att bränna ut något material på DVD. Det gör jag nu. Har lagt upp en full skiva på 4,7 GB, uteslutande med film på Stina. Ska bli intressant att ser hur det blir, om det blir något alls. Jag tro´t när jag ser´t.

Det börjar bli kris. Hårddisken på kameran är full och jag vågar inte radera något innan jag har backup på minst två ställen. Men det tar tid. Och det går åt många skivor. Men skivor kan man ju köpa billigt, här exempelvis. Det har jag också precis gjort. 100 stycken för att vara exakt.

Andra bloggar om: , ,

Update 22:23: Det fungerade bra. Men tydligen lade jag upp för mycket film, allt fick inte plats på skivan. Antar att det blev för lång spellängd. Det märkliga var att det jag valde först inte kom med på skivan. Nåja, ska jag slutföra det här har jag ett hästjobb framför mig.

3 kommentarer:

  1. Du har det lämpligt du. "Lite film på hårddisken"ha!
    Och jag har ca 60 timmar heminspelad videofilm, på den tiden var det FILM!, i video-8 format i bokhyllan. Små jävla kassetter som borde digitaliseras.

    Men det inspirerar väl bara positiva mej..... Men jag tycker det är lättredigerat och kul att få ner på skiva, men att få det in i datorn först, blir ett satans nötande. 60 tim typ. Och grejor som brinner upp...

    SvaraRadera
  2. Hoppsan. Då är det bara att sätta igång. Svärfar hade massa super-8 film utan ljud som han funderade hur han skulle göra med. Det blev så att han riggade upp nya videokameran på stativ och helt sonika "filmade av" de gamla rullarna. Blev rätt bra.

    SvaraRadera
  3. Alltså: Allt var inte gammal smalfilm, tog i lite där.Men opraktiska små videokassetter!
    Jag gjorde precis samma med super-8 för länge sedan med filmduk osv. Ja, det blev skapligt, och nu ligger den kvar på vanligt vhs och det fixar man lätt. Men video-8 banden får man köra via den gamla skrutt video-8kameran, eller leja bort, dyrt?. Det verkar lite gruvsamt att börja, och tanken på att kameran ger upp innan man är klar. Bara att prova egentligen, kanske håller, och sen är det väl skit samma med den. Men passning i timmar...

    SvaraRadera

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.