torsdag, april 02, 2009

Jag lurades inget och blev inte lurad

Jag klarade mig från lurendrejerier igår. Och jag höll igen med att luras också. Har aldrig lagt någon större vikt vid det här med aprilskämt. Men jag kom att tänka på ett gammalt aprilskämt igår. Lokaltidningen har varje år ett par skämtartiklar i upplagan på 1:a april. Igår hade man åstadkommit ganska misslyckade skämt, tyckte jag.

Ett år, kanske var det omkring 1997 eller 1998, minns jag alldeles speciellt. Aprilskämtet i sig var inte så speciellt. Det handlade om att man skulle börja köra färjetrafik in i Söderhamnsfjärden. För att möjliggöra att Vikinglinejättarna skulle ta sig in krävdes att man sprängde bort ett par öar, däribland ön Branthäll, som jag har skrivit om här.

Jag och fadern genomskådade skämtet direkt. Men när min vän Niklas dök upp på morgonkvisten innan skolan blev det annat ljud i skällan. Han svalde skämtet helt och gick i taket. Herregud, vad förbannad han blev. Det tog ett tag att lugna ner honom efteråt, när det hade gått upp för honom att det var ett skämt. Han spottade och fräste resten av den dagen.

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.