söndag, april 18, 2010

Råtta utanför fönstret

Jag hängde upp ett gäng talgbollar ute på baksidan i höstas. Småfåglarna har gjort rent hus, så att säga, sånär som på en talgboll som hänger bara ett par decimeter utanför fönstret. Idag noterade vi att en annan gynnare hade upptäckt den veritabla delikatessen. Vi satt i köket och åt när min lillebror, som hälsade på tidigare, hojtade till från vardagsrummet: -Det sitter en råtta och äter på talgbollen!

Vi rusade dit allihop, jag med kameran i beredskap. Ja, och där satt ett litet råtthelvete och stirrade på oss mellan tuggorna. Den verkade inte alls besvärad av att vi befann oss ett par decimeter ifrån på andra sidan fönsterglaset. Det såg ut som att det lilla djuret försökte gnaga loss talgbollen från dess nät. Tänkte antagligen dra med sig alltihop in i ett råttbo någonstans. Och det där råttboet misstänker jag ligger beläget någonstans inne i ytterväggen på vårt hus. För jag kan vissa kvällar höra hur det springer råttor i fasaden. Imorgon ska jag gillra en fälla, hade jag tänkt.

P4180085
P4180082

1 kommentar:

jansson gillar kommentarer.
jansson svarar på frågor.
så tveka inte.
kommentera er trötta.